Як допомогти дитині адаптуватися до дитячого садка
Рекомендації для батьків
Розширюйте коло спілкування дитини
Водіть дитину на ігрові майданчики, де є незнайомі діти. Навчайте дитину знайомитися. Це дасть їй змогу навчитися знаходити спільну мову з однолітками, обстоювати свої інтереси.
Вигадайте ритуал прощання
Заздалегідь домовтеся з дитиною, що під час прощання ви, приміром, обійматимете її та цілуватимете в щічку. Ритуал прощання дасть дитині змогу легше відпустити вас. Коли йтимете, побажайте дитині весело провести час з новими друзями.
Не втомлюйте дитину
У період адаптації не перевантажуйте дитину новою інформацією. Не запрошуйте в гості гучних компаній, підтримуйте атмосферу спокою і любові.
Навчіть дитину самостійно гратися
Залучайте дитину до сюжетно-рольових ігор. Спробуйте організувати на ігровому майданчику гру для усіх дітей, приміром з м’ячем. Дитина, яка вміє розважати себе грою, простіше адаптується до дитячого садка і знаходить друзів.
Зацікавте дитину територією дитячого садка
Коли проходитимете повз дитячий садок, зверніть увагу дитини на дерева та квіти, які там ростуть. Покажіть, як на території граються діти. Утім, не зосереджуйте увагу дитини на тому, що незабаром вона також ходитиме до дитячого садка. Дитина може почати тривожитися через майбутню розлуку з вами і в дитячому садку переживатиме негативні почуття.
Навчіть дитину звертатися до інших людей
Навчіть дитину просити інших людей про те, що вона хоче. Якщо дитина ще не вміє розмовляти, то покажіть їй, як вона може висловлювати свої прохання за допомогою жестів.
Навчіть дитину самостійно одягатися
Покажіть дитині, як одягати шкарпетки, шортики, маєчку. Попросіть її зробити це без вашої допомоги. Навчіть дитину самостійно роздягатися. А також заохочуйте будь-які прагнення дитини робити щось самостійно.
Підлаштуйте режим дитини до режиму роботи дитячого садка
Розпочніть підготовку не пізніше ніж за два тижні до її першого дня в дитячому садку. Будіть дитину вранці, при цьому враховуйте час, який знадобиться на дорогу до дитячого садка та ранкові збори. Після сніданку сходіть із дитиною на прогулянку. Вдень вкладіть дитину спати. Якщо дитину підготувати, у дитячому садку їй буде фізично простіше.
Найімовірніше, ваша дитина впорається зі змінами в житті. Тож ваше основне завдання – бути спокійними, терплячими і турботливими батьками. Радійте під час зустрічі з дитиною, говоріть привітні фрази: «Я за тобою скучила!», «Мені добре з тобою». А ще – обіймайте дитину якомога частіше!
ü Не запитуйте у присутності дитини у вихователя, як вона адаптується до дитячого садка.
ü Не показуйте, що ви шкодуєте через те, що вам доводиться віддавати дитину у дитячий садок. Дитина це відчує, а відтак сприйматиме вихователя як людину, яка розлучає її з батьками.
ü Якщо дитина плаче перед прощанням з вами у дитячому садку і просить відвести її додому, не піддавайтеся. Інакше це повторюватиметься щодня, а дитина вирішить, що до дитячого садка можна і не ходити. Дайте дитині зрозуміти, що відвідування дитячого садка необхідне і вам, і їй.
ü Не лякайте дитину вихователем: «Не кричи! Бо Марія Іванівна сваритиме тебе». Дитина не має боятися людину, із якою ви залишаєте її на увесь день.
ü Завжди прощайтеся з дитиною, перш ніж піти. Не потрібно зникати непомітно. Дитина це сприйме як зраду і не довірятиме вам.
ü Якщо ви пообіцяли забрати дитину після обіду – намагайтеся виконати свою обіцянку. Не обманюйте дитину, зберігайте довірливі взаємини.
ü Намагайтеся не висловлювати своїх побоювань про дитячий садок чи вихователя в присутності дитини. Дитина може перейняти вашу невпевненість.
Вправи на
підготовку руки дитини до письма
Як допомогти дитині адаптуватися до дитячого садка
Рекомендації для батьків
Розширюйте коло спілкування дитини
Водіть дитину на ігрові майданчики, де є незнайомі діти. Навчайте дитину знайомитися. Це дасть їй змогу навчитися знаходити спільну мову з однолітками, обстоювати свої інтереси.
Вигадайте ритуал прощання
Заздалегідь домовтеся з дитиною, що під час прощання ви, приміром, обійматимете її та цілуватимете в щічку. Ритуал прощання дасть дитині змогу легше відпустити вас. Коли йтимете, побажайте дитині весело провести час з новими друзями.
Не втомлюйте дитину
У період адаптації не перевантажуйте дитину новою інформацією. Не запрошуйте в гості гучних компаній, підтримуйте атмосферу спокою і любові.
Навчіть дитину самостійно гратися
Залучайте дитину до сюжетно-рольових ігор. Спробуйте організувати на ігровому майданчику гру для усіх дітей, приміром з м’ячем. Дитина, яка вміє розважати себе грою, простіше адаптується до дитячого садка і знаходить друзів.
Зацікавте дитину територією дитячого садка
Коли проходитимете повз дитячий садок, зверніть увагу дитини на дерева та квіти, які там ростуть. Покажіть, як на території граються діти. Утім, не зосереджуйте увагу дитини на тому, що незабаром вона також ходитиме до дитячого садка. Дитина може почати тривожитися через майбутню розлуку з вами і в дитячому садку переживатиме негативні почуття.
Навчіть дитину звертатися до інших людей
Навчіть дитину просити інших людей про те, що вона хоче. Якщо дитина ще не вміє розмовляти, то покажіть їй, як вона може висловлювати свої прохання за допомогою жестів.
Навчіть дитину самостійно одягатися
Покажіть дитині, як одягати шкарпетки, шортики, маєчку. Попросіть її зробити це без вашої допомоги. Навчіть дитину самостійно роздягатися. А також заохочуйте будь-які прагнення дитини робити щось самостійно.
Підлаштуйте режим дитини до режиму роботи дитячого садка
Розпочніть підготовку не пізніше ніж за два тижні до її першого дня в дитячому садку. Будіть дитину вранці, при цьому враховуйте час, який знадобиться на дорогу до дитячого садка та ранкові збори. Після сніданку сходіть із дитиною на прогулянку. Вдень вкладіть дитину спати. Якщо дитину підготувати, у дитячому садку їй буде фізично простіше.
Найімовірніше, ваша дитина впорається зі змінами в житті. Тож ваше основне завдання – бути спокійними, терплячими і турботливими батьками. Радійте під час зустрічі з дитиною, говоріть привітні фрази: «Я за тобою скучила!», «Мені добре з тобою». А ще – обіймайте дитину якомога частіше!
ü Не запитуйте у присутності дитини у вихователя, як вона адаптується до дитячого садка.
ü Не показуйте, що ви шкодуєте через те, що вам доводиться віддавати дитину у дитячий садок. Дитина це відчує, а відтак сприйматиме вихователя як людину, яка розлучає її з батьками.
ü Якщо дитина плаче перед прощанням з вами у дитячому садку і просить відвести її додому, не піддавайтеся. Інакше це повторюватиметься щодня, а дитина вирішить, що до дитячого садка можна і не ходити. Дайте дитині зрозуміти, що відвідування дитячого садка необхідне і вам, і їй.
ü Не лякайте дитину вихователем: «Не кричи! Бо Марія Іванівна сваритиме тебе». Дитина не має боятися людину, із якою ви залишаєте її на увесь день.
ü Завжди прощайтеся з дитиною, перш ніж піти. Не потрібно зникати непомітно. Дитина це сприйме як зраду і не довірятиме вам.
ü Якщо ви пообіцяли забрати дитину після обіду – намагайтеся виконати свою обіцянку. Не обманюйте дитину, зберігайте довірливі взаємини.
ü Намагайтеся не висловлювати своїх побоювань про дитячий садок чи вихователя в присутності дитини. Дитина може перейняти вашу невпевненість.
Дуже часто вчителі та батьки першокласників стикаються з
проблемою, що м’язи рук дітей недостатньо розвинені, що призводить до швидкої
втоми, небажання писати, малювати. Також часто діти плутаються на площинні у
процесі роботи у зошиті. Це стосується найчастіше запису букв, таких як: «Р»,
«Б», «Я». Елементи саме цих букв діти найчастіше повертають в інший бік.
Складності, що виникають у
процесі письма пов’язані найчастіше саме з непідготовленістю дітей
до цієї діяльності. Отже, з цією метою дуже важливо в дошкільному віці
звернути увагу на вправи, що готували б дитину до письма.
Серед пріоритетних напрямків у
роботі визначимо такі:
1) вправи на укріплення м’язів руки;
2) вправи на орієнтування дітей у просторі та площині.
Розглянемо більш детально ці напрямки
роботи.
Вправи на укріплення м’язів руки
Серед різноманітних завдань, спрямованих на
підготовку руки дитини до письма, найефективнішими визначимо такі:
1. Розфарбовування малюнків.
Обов’язково потрібно враховувати потреби та інтереси
дітей. Розмальовка не повинна бути складною, чим менше діти – тим менше
елементів у малюнку. Звертайте увагу на те, як діти тримають олівець під час
роботи (фломастер краще не використовувати).
2. Копіювання малюнків (картинок, орнаментів)
через копіювальний папір.
3. Вправи з пластиліном і глиною.
Розминаючи, виліплюючи пальчиками фігурки, дитина зміцнює
дрібні м’язи пальців.
4. Вправи з дрібним матеріалом.
Можна під час занять із дитиною нанизувати намисто,
застібати та розстібати ґудзики, кнопки, гачки, зав’язувати та розв’язувати
стрічки; перекладати трьома пальцями, які тримають ручку під час письма, дрібні
іграшки; усмоктувати та висмоктувати воду піпеткою зі склянки, плести з ниток
(наприклад, закладки) тощо.
5. Виконання пальчикової гімнастики.
Варіанти пальчикової гімнастики.
Зайчик.
Варіант 1.
Вихідне положення. Вказівний і середній пальці витягнути
нагору, мізинець і підмізинний притиснути до долоні великим пальцем.
Утримувати пальці в такому положенні на рахунок до 5−10. Вправу виконувати
спочатку кожною рукою по черзі, потім − двома руками одночасно.
У кущах зайко зітхає,
Все мовчить і слуха.
В нього голосу немає,
Зате довгі вуха.
Варіант 2.
Вихідне положення (див. варіант 1). Згинати
та розгинати вказівний і середній пальці ( вниз та вгору) на
рахунок «раз-два».
Заєць спати захотів,
Сам постелю постелив.
Сам собі приніс подушку,
Підмостив її під вушко,
Та у зайця довге вушко −
Все звисає із подушки.
Варіант 3. Зайченя ховається під
сосною.
Вихідне положення. Ліва рука – «зайчик». Права рука −
пряма долоня накриває зверху «зайченя» − це «сосна». Потім поміняти положення
рук. Права рука – «зайчик», ліва рука – «сосна». Змінювати положення рук 3−4
рази.
Скаче зайчик перший
Під високою сосною,
А під другою сосною,
Скаче зайчик другий.
Варіант 4. Зайчик й барабан.
Вихідне положення. Вказівний і середній пальці підняті
нагору.
Великий пальчик стукає по підмізинному та мізинцю.
Барабан дзвінкий купили
Для маленького Зайчати.
Б’є по ньому він щосили,
Вовка хоче налякати.
Ножиці.
Вихідне положення. Великий, підмізинний палець і мізинець
пригорнути до долоні. Вказівний і середній пальці витягнути вперед.
Вони то розходяться, то сходяться, імітуючи рухи ножиців. Долоня паралельно
столу. Спочатку вправу виконувати повільно, потім темп прискорити. Стежити, щоб
пальці були прямими.
Ріжу, ріжу я тканину,
буде сукня для Дарини!
Виделка.
Вказівний, середній і підмізинний пальці витягнуті
нагору, розставлені нарізно і напружені. Великий палець притискає мізинець до
долоні.
Утримувати пальці в такому положенні до рахунку 5−10.
Виделкою їмо сосиску,
Макарони та редиску.
Каблучка.
З’єднати великий і вказівний пальці разом, у кільце. Інші
пальці випрямити, підняти нагору й притиснути один до одного.
Утримувати в такому положенні до рахунку 5−10. Виконувати вправу кожною рукою
по черзі, потім − двома руками одночасно.
Подивись на мою ручку
і побачиш там каблучку.
Окуляри.
Вихідне положення. Зробити двома руками кола. Піднести до
очей, імітуючи окуляри.
Краще бачити хотів (хотіла),
окуляри я надів (наділа).
Малюк.
Варіант 1.
Вихідне положення. Вказівний і середній пальці витягнути
й опустити вниз, середній і підмізинний пальці пригорнути до долоні великим
пальцем.
Вказівний і середній пальці пересувати по поверхні стола, імітуючи рухи ніг.
Вправа виконується спочатку однієї рукою, потім − іншою. Після цього − двома
одночасно. Треба стежити за тим, щоб вказівний і середній пальці при виконанні
сильно не згиналися.
Маленькі ніжки крокують по доріжці!
Топ-топ, топ-топ. Крокують по доріжці.
Коза.
Вихідне положення. Вказівний палець і мізинець випрямити.
Середній і підмізинний − притиснути великим пальцем до долоні. Спочатку вправу
виконувати кожною рукою по черзі.
Ішла коза дорогами,
Похитувала рогами.
Потім можна виконувати вправу двома руками, зображуючи
козу та козенятка:
Іде коза рогата,
Коза бородата,
Козенятко спішить,
Дзвоником дзвенить.
Вправи на орієнтування дітей у просторі та
площині
До вправ, що сприяють орієнтування дітей у
просторі та площинні, відносять вправи на розфарбовування та малювання. Саме на
папері дитина вчиться визначати положення об’єктів у просторі та відносно один
одного.
Також до одних з найефективніших завдань відносять
завдання запропоновані Б. Нікітіним. Розглянемо більш детально
декілька з таких завдань.
1. Хто зуміє поставити точки в клітинках (у центрі
клітинки)? Поставте по 2 точки, по 3 точки, по 4 тощо. Малюк при цьому не лише
вчиться орієнтуватися на площині, але й вчиться рахувати.
2. Хто зуміє поставити точки на «перехресті», тобто
на перетині ліній? Задавати можна різну кількість точок – від 2 до 10, а в
якості контрольної вправи – весь трикутник з точок (як на малюнку).
3. Хто зуміє провести пряму горизонтальну лінію заданої
довжини точно за лінійкою; лінію довжиною в 1 клітинку, в 2 клітинки, в 3
клітинки, в 4 клітинки і так далі?
4. Хто зуміє провести вертикальну лінію в зошиті
точно за лінійкою; лінію довжиною в 1 клітинку, в 2 клітинки, в 3 клітинки, в 4
клітинки і так далі?
5. Хто зуміє намалювати кружечки діаметром у 1 клітинку?
Хто намалює 1 кружечок, 2 кружечка, 3 кружечка і так далі?
6. Теж саме, але кружечки розташувати іншим чином
(у «колонку»).
7. Хто намалює маленький квадратик у 1 клітинку?
Хто намалює квадрат зі стороною в 2 клітинки, в 3 клітинки, в 4 клітинки і так
далі?
8. Хто намалює квадрат зі стороною в 4 клітинки та
зафарбує його кольоровим олівцем так, щоб не виходити за контур?
9. Хто зуміє розділити квадрат зі стороною в 4
клітинки за діагоналлю та зафарбувати різними кольоровими олівцями?
10. Хто зуміє розділити квадрат зі стороною в 4
клітинки на 4 рівних квадрата та зафарбувати різними кольоровими олівцями?
Готуємося до вступу в школу свідомо
В умовах освітньої
реформи “Нова українська школа”, що здійснюється Міністерством освіти і науки
України, важливим завданням є забезпечення
наступності між ланками освіти. Гармонійний
розвиток особистості дитини у період дошкільного дитинства та старту шкільного життя
– основа подальшого її успіху в умовах безперервної освіти впродовж дорослого життя. Важливим завданням є забезпечення наступності між ланками
освіти.
Підготовка до школи – основна тема для
батьків і вихователів старших дошкільнят. Багато років побутує низка упереджень
щодо підготовки дітей до школи.
Упередження перше:
Майбутньому школяреві слід якомога раніше відмовитися від гри
Примусове обмеження ігрової діяльності
дітей (навіть молодших школярів) є небезпечним посяганням на їхні природні
потреби, що негативно позначається на розвитку їхніх почуттів, уяви, мислення
та гальмує процес соціалізації.
Гра для дитини - важливий
інструмент пізнання природного та соціального світу.
Упередження друге:
Перед школою обов'язково слід навчити дитину читати (задля реалізації цього
завдання батьки починають шукати навчальні заклади, додаткові заняття, де малят
за шкільними «лекалами» навчають читати склади і слова).
Свідомий читач виростає з уважного,
вдумливого, чутливого слухача. Тому, шановні дорослі, намагайтеся систематично
читати дітям, даруючи їм і собі хвилини спільного переживання та осмислення
літературних творів.
Проте нагадуємо: шлях до формування
читача починається ще в ранньому дитинстві. Це відбувається в процесі слухання
колискових, казок, віршів, потішок, розглядання
книжок, імітування процесу читання.
Упередження третє: Перед
вступом до школи діти вже мають уміти
писати
Непідготовленість до письма
(недостатній розвиток дрібної моторики, зорового сприйняття, уваги) може стати
причиною виникнення в першому класі негативного ставлення до навчання,
тривожності, невпевненості у власних діях, графічної скутості (написання
графічних елементів нераціональним способом). Одже, рівень розвитку дрібної моторики – один з показників інтелектуальної
готовності до шкільного навчання.
Упередження четверте: Рухова активність (непосидючість) шкодить успішному навчанню в школі.
Надмірні інтелектуальні навантаження без достатньої рухової активності
мають негативні наслідки для біологічного дозрівання структур головного мозку
дитини, підвищують кров’яний тиск, розбалансовують газообмін у нервових тканинах, викликаючи мікрогіпоксії. Обмеження рухової активності
дошкільника є моральним злочином проти його фізичного і психічного здоров'я.
Упередження п’яте: Розвиток емоційно – почуттєвої сфери не відіграє значущої ролі у підготовці до школи.
Емоційно почуттєва сфера дошкільників є визначальною для їх успішної соціалізації та
взаємодії з навколишнім світом. Тобто заняття мають не так «навчати», як,
насамперед, виховувати за допомогою позитивних емоцій, що трансформуються у
позитивні почуття.
Отже, важливо, щоб
дитина була підготовлена до засвоєння нових знань (мала розвинені почуття,
мислення, увагу), набуття спеціальних навичок (зокрема й письма), а не була
змушена випрявляти неправильно сформовані раніше знання та
навички.
Утримувати пальці в такому положенні на рахунок до 5−10. Вправу виконувати спочатку кожною рукою по черзі, потім − двома руками одночасно.
Великий пальчик стукає по підмізинному та мізинцю.
Вони то розходяться, то сходяться, імітуючи рухи ножиців. Долоня паралельно столу. Спочатку вправу виконувати повільно, потім темп прискорити. Стежити, щоб пальці були прямими.
Утримувати пальці в такому положенні до рахунку 5−10.
Утримувати в такому положенні до рахунку 5−10. Виконувати вправу кожною рукою по черзі, потім − двома руками одночасно.
Вказівний і середній пальці пересувати по поверхні стола, імітуючи рухи ніг.
Вправа виконується спочатку однієї рукою, потім − іншою. Після цього − двома одночасно. Треба стежити за тим, щоб вказівний і середній пальці при виконанні сильно не згиналися.
Немає коментарів:
Дописати коментар