Практичний психолог

Як допомогти дитині адаптуватися до дитячого садка

 

Рекомендації для батьків


Розширюйте коло спілкування дитини

Водіть дитину на ігрові майданчики, де є незнайомі діти. Навчайте дитину знайомитися. Це дасть їй змогу навчитися знаходити спільну мову з однолітками, обстоювати свої інтереси.

 

Вигадайте ритуал прощання

Заздалегідь домовтеся з дитиною, що під час прощання ви, приміром, обійматимете її та цілуватимете в щічку. Ритуал прощання дасть дитині змогу легше відпустити вас. Коли йтимете, побажайте дитині весело провести час з новими друзями.

 

Не втомлюйте дитину

У період адаптації не перевантажуйте дитину новою інформацією. Не запрошуйте в гості гучних компаній, підтримуйте атмосферу спокою і любові.

 

Навчіть дитину самостійно гратися

Залучайте дитину до сюжетно-рольових ігор. Спробуйте організувати на ігровому майданчику гру для усіх дітей, приміром з м’ячем. Дитина, яка вміє розважати себе грою, простіше адаптується до дитячого садка і знаходить друзів.

 

Зацікавте дитину територією дитячого садка

Коли проходитимете повз дитячий садок, зверніть увагу дитини на дерева та квіти, які там ростуть. Покажіть, як на території граються діти. Утім, не зосереджуйте увагу дитини на тому, що незабаром вона також ходитиме до дитячого садка. Дитина може почати тривожитися через майбутню розлуку з вами і в дитячому садку переживатиме негативні почуття.

 

Навчіть дитину звертатися до інших людей

Навчіть дитину просити інших людей про те, що вона хоче. Якщо дитина ще не вміє розмовляти, то покажіть їй, як вона може висловлювати свої прохання за допомогою жестів.

 

Навчіть дитину самостійно одягатися

Покажіть дитині, як одягати шкарпетки, шортики, маєчку. Попросіть її зробити це без вашої допомоги. Навчіть дитину самостійно роздягатися. А також заохочуйте будь-які прагнення дитини робити щось самостійно.

 

Підлаштуйте режим дитини до режиму роботи дитячого садка

Розпочніть підготовку не пізніше ніж за два тижні до її першого дня в дитячому садку. Будіть дитину вранці, при цьому враховуйте час, який знадобиться на дорогу до дитячого садка та ранкові збори. Після сніданку сходіть із дитиною на прогулянку. Вдень вкладіть дитину спати. Якщо дитину підготувати, у дитячому садку їй буде фізично простіше.

 

Найімовірніше, ваша дитина впорається зі змінами в житті. Тож ваше основне завдання – бути спокійними, терплячими і турботливими батьками. Радійте під час зустрічі з дитиною, говоріть привітні фрази: «Я за тобою скучила!», «Мені добре з тобою». А ще – обіймайте дитину якомога частіше!


ü Не запитуйте у присутності дитини у вихователя, як вона адаптується до дитячого садка.

 

ü Не показуйте, що ви шкодуєте через те, що вам доводиться віддавати дитину у дитячий садок. Дитина це відчує, а відтак сприйматиме вихователя як людину, яка розлучає її з батьками.


ü Якщо дитина плаче перед прощанням з вами у дитячому садку і просить відвести її додому, не піддавайтеся. Інакше це повторюватиметься щодня, а дитина вирішить, що до дитячого садка можна і не ходити. Дайте дитині зрозуміти, що відвідування дитячого садка необхідне і вам, і їй.


ü Не лякайте дитину вихователем: «Не кричи! Бо Марія Іванівна сваритиме тебе». Дитина не має боятися людину, із якою ви залишаєте її на увесь день.


ü Завжди прощайтеся з дитиною, перш ніж піти. Не потрібно зникати непомітно. Дитина це сприйме як зраду і не довірятиме вам.


ü Якщо ви пообіцяли забрати дитину після обіду – намагайтеся виконати свою обіцянку. Не обманюйте дитину, зберігайте довірливі взаємини.

ü Намагайтеся не висловлювати своїх побоювань про дитячий садок чи вихователя в присутності дитини. Дитина може перейняти вашу невпевненість.


Вправи на підготовку руки дитини до письма

Дуже часто вчителі та батьки першокласників стикаються з проблемою, що м’язи рук дітей недостатньо розвинені, що призводить до швидкої втоми, небажання писати, малювати. Також часто діти плутаються на площинні у процесі роботи у зошиті. Це стосується найчастіше запису букв, таких як: «Р», «Б», «Я». Елементи саме цих букв діти найчастіше повертають в інший бік.
 Складності, що виникають у процесі  письма пов’язані найчастіше саме з непідготовленістю дітей до цієї діяльності. Отже, з цією метою дуже важливо  в дошкільному віці звернути увагу на вправи, що готували б дитину до письма.
   Серед пріоритетних напрямків у роботі визначимо такі:
1) вправи на укріплення м’язів руки;
2) вправи на орієнтування дітей у просторі та площині.

   Розглянемо більш детально ці напрямки роботи.

   Вправи на укріплення м’язів руки
   Серед різноманітних завдань, спрямованих на підготовку руки дитини до письма, найефективнішими визначимо такі:

1. Розфарбовування малюнків.
Обов’язково потрібно враховувати потреби та інтереси дітей. Розмальовка не повинна бути складною, чим менше діти – тим менше елементів у малюнку. Звертайте увагу на те, як діти тримають олівець під час роботи (фломастер краще не використовувати).
 2. Копіювання малюнків (картинок, орнаментів) через копіювальний папір.
 3. Вправи з пластиліном і глиною.
Розминаючи, виліплюючи пальчиками фігурки, дитина зміцнює дрібні м’язи пальців.
4. Вправи з дрібним матеріалом.
Можна під час занять із дитиною нанизувати намисто, застібати та розстібати ґудзики, кнопки, гачки, зав’язувати та розв’язувати стрічки; перекладати трьома пальцями, які тримають ручку під час письма, дрібні іграшки; усмоктувати та висмоктувати воду піпеткою зі склянки, плести з ниток (наприклад, закладки) тощо.
 5. Виконання пальчикової гімнастики.
Варіанти  пальчикової гімнастики.

Зайчик.
Варіант 1.
Вихідне положення. Вказівний і середній пальці витягнути нагору, мізинець і підмізинний притиснути до долоні великим пальцем.
Утримувати пальці в такому положенні на рахунок до 5−10. Вправу виконувати спочатку кожною рукою по черзі, потім − двома руками одночасно.
У кущах зайко зітхає,
Все мовчить і слуха.
В нього голосу немає,
Зате довгі вуха.  

Варіант 2.
Вихідне положення (див. варіант 1). Згинати та розгинати вказівний і середній пальці ( вниз та вгору) на рахунок «раз-два».
Заєць спати захотів,
Сам постелю постелив.
Сам собі приніс подушку,
Підмостив її під вушко,
Та у зайця довге вушко −
Все звисає із подушки.

Варіант 3. Зайченя ховається під сосною.
Вихідне положення. Ліва рука – «зайчик». Права рука − пряма долоня накриває зверху «зайченя» − це «сосна». Потім поміняти положення рук. Права рука – «зайчик», ліва рука – «сосна». Змінювати положення рук 3−4 рази.
Скаче зайчик перший
Під високою сосною,
А під другою сосною,
Скаче зайчик другий.

Варіант 4. Зайчик й барабан.
Вихідне положення. Вказівний і середній пальці підняті нагору.
Великий пальчик стукає по підмізинному та мізинцю.
Барабан дзвінкий купили
Для маленького Зайчати.
Б’є по ньому він щосили,
Вовка хоче налякати. 

Ножиці.
Вихідне положення. Великий, підмізинний палець і мізинець пригорнути до долоні. Вказівний і середній пальці витягнути вперед.
Вони то розходяться, то сходяться, імітуючи рухи ножиців. Долоня паралельно столу. Спочатку вправу виконувати повільно, потім темп прискорити. Стежити, щоб пальці були прямими.
Ріжу, ріжу я тканину,
буде сукня для Дарини!

Виделка.
Вказівний, середній і підмізинний пальці витягнуті нагору, розставлені нарізно і напружені. Великий палець притискає мізинець до долоні.
Утримувати пальці в такому положенні до рахунку 5−10.
Виделкою їмо сосиску,
Макарони та редиску.

Каблучка.
З’єднати великий і вказівний пальці разом, у кільце. Інші пальці випрямити, підняти нагору й притиснути один до одного.
Утримувати в такому положенні до рахунку 5−10. Виконувати вправу кожною рукою по черзі, потім − двома руками одночасно.
Подивись на мою ручку
і побачиш там каблучку.

Окуляри.
Вихідне положення. Зробити двома руками кола. Піднести до очей, імітуючи окуляри.
Краще бачити хотів (хотіла),
окуляри я надів (наділа).

Малюк.
Варіант 1.
Вихідне положення. Вказівний і середній пальці витягнути й опустити вниз, середній і підмізинний пальці пригорнути до долоні великим пальцем.
Вказівний і середній пальці пересувати по поверхні стола, імітуючи рухи ніг.
Вправа виконується спочатку однієї рукою, потім − іншою. Після цього − двома одночасно. Треба стежити за тим, щоб вказівний і середній пальці при виконанні сильно не згиналися.
Маленькі ніжки крокують по доріжці!
Топ-топ, топ-топ. Крокують по доріжці.

Коза.
Вихідне положення. Вказівний палець і мізинець випрямити. Середній і підмізинний − притиснути великим пальцем до долоні. Спочатку вправу виконувати кожною рукою по черзі.
Ішла коза дорогами,
Похитувала рогами.
Потім можна виконувати вправу двома руками, зображуючи козу та козенятка:
Іде коза рогата,
Коза бородата,
Козенятко спішить,
Дзвоником дзвенить.

   Вправи на орієнтування дітей у просторі та площині
   До вправ, що сприяють орієнтування дітей у просторі та площинні, відносять вправи на розфарбовування та малювання. Саме на папері дитина вчиться визначати положення об’єктів у просторі та відносно один одного.
Також до одних з найефективніших завдань відносять завдання запропоновані Б. Нікітіним. Розглянемо більш детально декілька з таких завдань.  
1. Хто зуміє поставити точки в клітинках (у центрі клітинки)? Поставте по 2 точки, по 3 точки, по 4 тощо. Малюк при цьому не лише вчиться орієнтуватися на площині, але й вчиться рахувати.
 2. Хто зуміє поставити точки на «перехресті», тобто на перетині ліній? Задавати можна різну кількість точок – від 2 до 10, а в якості контрольної вправи – весь трикутник з точок (як на малюнку).
3. Хто зуміє провести пряму горизонтальну лінію заданої довжини точно за лінійкою; лінію довжиною в 1 клітинку, в 2 клітинки, в 3 клітинки, в 4 клітинки і так далі?
 4. Хто зуміє провести вертикальну лінію в зошиті точно за лінійкою; лінію довжиною в 1 клітинку, в 2 клітинки, в 3 клітинки, в 4 клітинки і так далі?
5. Хто зуміє намалювати кружечки діаметром у 1 клітинку? Хто намалює 1 кружечок, 2 кружечка, 3 кружечка і так далі?
 6. Теж саме, але кружечки розташувати іншим чином (у «колонку»).
 7. Хто намалює маленький квадратик у 1 клітинку? Хто намалює квадрат зі стороною в 2 клітинки, в 3 клітинки, в 4 клітинки і так далі?
 8. Хто намалює квадрат зі стороною в 4 клітинки та зафарбує його кольоровим олівцем так, щоб не виходити за контур?
 9. Хто зуміє розділити квадрат зі стороною в 4 клітинки за діагоналлю та зафарбувати різними кольоровими олівцями?
 10. Хто зуміє розділити квадрат зі стороною в 4 клітинки на 4 рівних квадрата та зафарбувати різними кольоровими олівцями?






Готуємося до вступу в школу свідомо

В умовах освітньої реформи “Нова українська школа”, що здійснюється Міністерством освіти і науки України, важливим  завданням є забезпечення наступності між ланками освіти.  Гармонійний розвиток  особистості дитини у період дошкільного дитинства та старту шкільного життя – основа подальшого її успіху в умовах безперервної  освіти впродовж дорослого життя.  Важливим  завданням є забезпечення наступності між ланками освіти.          
Підготовка до школи – основна тема для батьків і вихователів старших дошкільнят. Багато років побутує низка упереджень щодо підготовки дітей до школи.
Упередження перше: Майбутньому школяреві слід якомога раніше відмовитися від гри
Примусове обмеження ігрової діяльності дітей (навіть молодших школярів) є небезпечним посяганням на їхні природні потреби, що негативно позначається на розвитку їхніх почуттів, уяви, мислення та гальмує процес соціалізації.
 Гра для дитини  - важливий інструмент пізнання природного та соціального світу.
 Упередження друге: Перед школою обов'язково слід навчити дитину читати (задля реалізації цього завдання батьки починають шукати навчальні заклади, додаткові заняття, де малят за шкільними «лекалами» навчають читати склади і слова).
Свідомий читач виростає з уважного, вдумливого, чутливого слухача. Тому, шановні дорослі, намагайтеся систематично читати дітям, даруючи їм і собі хвилини спільного переживання та осмислення літературних творів.   
 Проте нагадуємо: шлях до формування читача починається ще в ранньому дитинстві. Це відбувається в процесі слухання колискових, казок, віршів, потішок, розглядання книжок, імітування процесу читання.     
Упередження третє: Перед вступом до школи діти вже мають уміти писати      
  Непідготовленість до письма (недостатній розвиток дрібної моторики, зорового сприйняття, уваги) може стати причиною виникнення в першому класі негативного ставлення до навчання, тривожності, невпевненості у власних діях, графічної скутості (написання графічних елементів нераціональним способом).  Одже, рівень розвитку дрібної моторики – один з показників інтелектуальної готовності до шкільного  навчання.
 Упередження четверте: Рухова активність (непосидючість) шкодить успішному навчанню в школі.
   Надмірні інтелектуальні навантаження без достатньої рухової активності мають негативні наслідки для біологічного дозрівання структур головного мозку дитини, підвищують кров’яний  тиск, розбалансовують газообмін у нервових тканинах, викликаючи мікрогіпоксії.  Обмеження рухової активності дошкільника є моральним злочином проти його фізичного і психічного здоров'я.
Упередження п’яте: Розвиток емоційно – почуттєвої сфери не відіграє значущої ролі у підготовці до школи.
 Емоційно почуттєва сфера дошкільників є визначальною для їх успішної соціалізації та взаємодії з навколишнім світом. Тобто заняття мають не так «навчати», як, насамперед, виховувати за допомогою позитивних емоцій, що трансформуються у позитивні почуття.
 Отже, важливо, щоб дитина була підготовлена до засвоєння нових знань (мала розвинені почуття, мислення, увагу), набуття спеціальних навичок (зокрема й письма), а не була змушена випрявляти неправильно сформовані раніше знання та навички.








kids - Alergo Vaccine


 Вправи  та ігри на розвиток уваги та пам'яті





Вправа 1.
Запропонуйте дитині закрити очі із пам’яті назвати всі предмети, які стоять у її кімнаті. Потім нехай вона відкриє очі та перевірить, чи вірні були названі предмети.

Вправа 2.
Розкладіть на столі сірники в вигляді своєрідного візерунку. Дитина повинна уважно подивитися на візерунок, потім вона закриває очі, а ви змінюєте візерунок на столі. Завдання для дитини – відтворити візерунок в первинному вигляді.

Вправа 3.
На столі розкладають декілька іграшок. Дитині пропонують їх розгледіти і запам'ятати. Дитя відвертається, одну іграшку забирають (додають), або іграшки міняють місцями. Дитя відповідає, що змінилося.

Вправа 4.
Підшукайте для дитини красивого вірша, читайте його повільно та уважно, роблячи акценти на важливих словах для точного відображення у свідомості того, про що йде мова. Дитина не повинна відволікатися на проблеми, не пов'язані з віршем.

"У магазині дзеркал”
Мета:розвиток спостережливості, уваги, пам'яті. Створення позитивного емоційного тла. Формування почуття впевненості, а також уміння підкорятися вимогам іншої людини.
Дорослий (а потім дитина) показує рухи, які після нього точно повинні повторювати всі гравці, Інструкція:«Зараз я розповім вам історію про мавпочку. Уявіть собі, що ви потрапили до магазину, де стоїть багато великих дзеркал.
Туди ввійшов чоловік, на плечі в нього була мавпочка. Вона побачила себе в дзеркалах і подумала, що це інші мавпочки, і почала корчити їм мордочки. Мавпочки у відповідь скорчили їй точнісінько такі самі пички.
Мавпочка показала їм кулака, і їй із дзеркал також показали кулаки. Вона тупнула лапою, й усі мавпочки тупнули. Що не робила мавпочка, всі інші точно повторювали її рухи. Починаємо гру. Я буду мавпочкою, а ви — віддзеркаленнями».

"Дивися на руки”
Мета: розвиток довільної уваги.
Необхідний матеріал:аудіозапис маршу.
Діти, рухаючись по колу, точно виконують різні рухи рухи, показані дорослим чи «командиром».
Інструкція:«Зараз ми пограємося. Для гри нам потрібно вибрати командира, що буде придумувати рухи для рук. Спочатку командиром буду я а потім той, кого ми виберемо за допомогою лічилки. Усі гравці, стоячи один за одним у колі, повинні почати рухатися під музику. Першим буде стояти командир — зараз ним буду я. Всі уважно стежать, які рухи рук показує командир, і повторюють їх точно за ним. Починаємо гру».
Примітка. На етапі освоєння гри рухи рук показує дорослий (варіанти показу рухів: руки нагору, у сторони, на пояс, руки зі зчепленими пальцями витягнуті вперед, занесені за голову тощо). Потім показ рухів рук здійснюють діти.

"Слухай команду”
Мета:розвиток довільної уваги.
Кожна дитина повинна виконувати рухи відповідно до команд дорослого, вимовленими пошепки. Команди даються тільки на виконання спокійних рухів. Гра проводиться доти, доки гравці добре слухають і точно виконують завдання.
Примітка. Приклади команд: присісти; нахилитися вперед і витягнути руки вперед; зігнути праву ногу в коліні, руки розвести в сторони; сісти на підлогу й обхопити коліна двома руками і т. ін.

"Знайди два однакових предмети”
Мета:розвиток мислення, обсягу уваги, сприйняття форми, величини, спостережливості, формування уміння порівнювати, аналізувати..
Дитині пропонуються:
а) картка із зображенням п'яти предметів, серед яких є два однакові; потрібно їх знайти, показати і пояснити, у чому подібність цих двох предметів;
б) картка із зображенням предметів і зразка; необхідно знайти предмет, подібний до зразка, показати його і пояснити, у чому схожість;
в) картка із зображенням більше п'яти предметів, із зображених предметів треба утворити однакові пари, показати їх чи з'єднати лініями, проведеними простим олівцем, і пояснити, у чому подібність кожної пари.

"Вітрина магазину”
Мета:розвиток обсягу уваги і спостережливості.
Обладнання:картка із зображенням вітрини магазину.
Дитині необхідно знайти (не рахуючи) коробку з найбільшою кількістю цукерок і пояснити свій вибір.
Інструкція:«Подивися, на цій картці зображена вітрина магазину, у якій щойно надійшли у продаж, їх поклали в прозорі коробки різної величини. Мама сказала своєму сину: «Можеш вибрати будь-яку коробку».
Хлопчик захотів ту коробку, де більше цукерок. Ти повинен допомогти хлопчику знайти коробку, яка вміщує найбільшу кількість цукерок. Поясни свій вибір. Якими способами можна перевірити правильність вибору? (Можна порахувати.) Уважно подивися ще раз на картку, подумай і скажи, чому на перший погляд здається, що в коробках — різна кількість цукерок.
Приступай до роботи».

Вправи для розвитку пам’яті

Гра «Бабуся укладає у свою валізу…»
Гра для розвитку механічної пам'яті Грати можна і вдвох із дитиною, але краще — компанією з 3—5 дітей. Дорослий починає розповідь: «Бабуся укладає у свої валізу. гребінець», а наступний гравець має повторити вже сказане, додавши свій предмет: «Бабуся укладає у свою валізу гребінець і. капці» тощо. Гра триває доти, доки ряд не стає таким довгим, що його вже не можна відтворити. У дітей це може бути 18—20 предметів. Вправа для розвитку літературної пам'яті «А яу гай ходила.» Пропонуємо Вам частіше розучувати вірші — це прекрасне заняття не може бути зайвим ні в якому віці і, крім загальнорозвивального ефекту, допо¬магає прищепити дитині літературний смак, сприяє емоційному зближенню членів родини. Починати слід із віршів гарного ритму і яскравого змісту, якщо ви віддаєте перевагу перекладам, то нехай це будуть класичні зразки — вірші С.Маршака, Б.Заходера, К.Чуковського. Дуже мелодійні, легкі й добре запам'ятовуються вірші Н.Забіли. Норма - 6 фігур (для дітей 6-7 років).

Вправа 1.
Візьміть будь-який предмет (наприклад годинник, ключ), нехай дитина огляне його уважно на протязі тридцяти секунд, заплющить очі та постарається відтворити побачене якомога точніше. Якщо деякі деталі не будуть відтворені чітко, нехай дитина подивиться на предмет знову, за тим заплющить очі і так далі - до повного сприйняття предмету.

Вправа 2.
Нехай малюк уявить для себе обличчя, яке бачить доволі часто, але має про нього загальну уяву. Нехай дитина доповнить свої спостереження, коли знову побачить це обличчя, і почне спостереження знову; до того моменту, поки не буде уявляти.

Вправа 3.
Ви називаєте тварин (вівця, лев, ведмідь, коза, лисиця, корова, заєць, півень, вовк, собака); якщо це дикі тварини, то діти повинні плескати в долоні, якщо свійські - присідати.









Похожее изображение



Емоції в житті дитини


Емоції супроводжують людину від самого народження протягом всього життя. Вони можуть бути як позитивними, так і негативними. Але «поганих» емоцій немає – всі вони виконують захисну функцію. В дошкільному дитинстві емоції керують поведінкою і вчинками дітей. Саме тому необхідно «виховувати» емоції дітей.
ü  Найсприятливішою для емоційного розвитку дитини дошкільного віку є створена для неї близькими дорослими атмосфера комфорту і підтримки. Проявляйте чуйність, щирість, повагу і співпереживання під час взаємодії з дитиною. Хваліть її, підтримуйте, дякуйте, просіть вибачення, коли це необхідно. Обнімайте цілуйте, називайте лагідними словами.
ü  Визнавайте право дитини на емоції, однак не допускайте руйнівної поведінки. Навчайте її розуміти свій емоційний стан та контролювати його.
ü  Звертайте увагу дитини на емоції та почуття оточуючих її людей. Наголошуйте на певних аспектах поведінки, привертайте увагу до подій, які викликають емоції. Говоріть про свої емоції.
ü  Навчайте дитину проявляти емпатію, співчуття до інших людей, тварин.
ü  Пам’ятайте, що діти лише вчаться взаємодіяти з оточенням. Станьте прикладом для своєї дитини. Будь емоційно відкритими, однак умійте керувати власними емоціями.

Відомий американський психолог і психотерапевт Вірджинія Сатір рекомендує обіймати частіше дітей. Такі прояви любові емоційно живлять зростаючий організм і допомагають йому розвиватися психічно і психологічно, а також зміцнюють імунну систему.

Нам потрібно четверо обіймів на день для виживання. Вісім обіймів на день – для підтримки нашого здоров’я і гарного самопочуття. Нам потрібно дванадцять обіймів на день – для зростання й відчуття власної гідності.

Також не забувайте у спілкуванні з дитиною користуватися «магічними» словами:
Я тебе люблю
Я радий(а), що ти в мене є
Я тебе розумію
Ти все зможеш
Я тобі довіряю
Ми завжди з тобою

Шановні батьки! Дитина виростає щасливою і впевненою в собі, коли відчуває вашу підтримку. Адже їй важливо отримувати позитивні «послання» від близьких дорослих. Не забувайте поєднувати «магічні слова» з відповідними вчинками, і ваша дитина буде щасливою!


Немає коментарів:

Дописати коментар